torsdag 20 december 2007

Ingen fart på Bea idag

Fortfarande tungt. Det tar emot att blogga just nu, men gör ett försök i allafall.

Var i stan och shoppade igår. Var på bägge av Röda Korsets kupor. Dom har kanonfina kläder till stöldpriser känns det som.
Köpte två par jeans bla.
Var även på apoteket. Tänkte vara lite förutseende och lösa ut lite medicin. Jag har inte frikort än, även om det närmar sej i rask takt. Får pytsa ut det lite pö om pö, så att inte plånboken blir alltför tom. Löste ut en flaska flytande medicin som jag ska ha inför nästa cellgifts behandling. Det är mot svampinfektion i munnen. Kan väl inte vara så dyr tänkte jag.
Ha... 311 kr kostade den lilla flaskan.
När jag var på Maxi sedan så drog jag upp apotekspåsen ur väskan, flaskan trillade ur och ramlade rakt ner i stengolvet. Det var den, hann jag tänka innan den slog i golvet. Men den höll faktiskt. Phu!.
Vid nästa apoteksbesök är det dags för 400 kortisontabletter. Men nu har jag kommit upp i 50% rabatt, som tur är.

Inga större biverkningar efter sista behandlingen. Inget illamående, så länge jag ser till att äta något litet, varannan timme.
Röd och grann i ansiktet är jag av kortisonet. Lite svullen också.
Jag har sovit ganska hyfsat, även om jag inte ligger och drar mej på mornarna. Men det är ju bara skönt att vara pigg och komma upp i vettigt tid.

Jag inser att jag har enorm tur som inte har drabbats av mer och svårare biverkningar. Läser om andra Bc systrar som har det otroligt jobbigt.
Skickar en stöttande kram till er. Kämpa på! Snart är skiten över.

Funderingarna går redan till nästa behandling då jag ska börja med rävgiftet. Det fruktade medlet Taxotere. Biverkningarna på den cytostatikan är många och jobbiga.
Vad säjs om:
Nagelavlossning på både tå och fingernaglar.
Ledvärk
Svår trötthet
Svampinfektion i mun och underliv.
Risk för proppbildning.
Smakförändringar.
Förhöjd puls.
Myrkrypningar.
Det finns säkert ännu fler är jag rädd.

Dagen innan ska jag ta 16 kortisontabletter kl 08. 16 st till, kl 20 och 16 st till, kl 08 på morgonen samma dag som behandlingen.
Snacka om racerrally i kroppen.
Har fått en Temesta som jag ska ta på kvällen och en som jag ska ta på morgonen.
Så kanske det bli lite lugnare.
Man kan få allergichock av Taxotere. Jag har fått en anafylatisk chock en gång innan av kontrastvätska och det var mycket obehagligt och ångestladdat. Så pass ångestladdat att jag nästan tänkte att strunta i Taxoteren.
Pratade med läkaren om det och kom fram till den här lösningen istället.
Försöker att inte tänka på det. Men se, det är som förgjort. Det ligger och maler hela tiden i bakhuvudet.

Har svårt att vara positiv just idag. Känner mej ledsen och dämpad.
Sådana dagar finns naturligtvis hos mej också, mellan varven.

I am Bea today.
I was Bea yesterday.
And in the future i am going to be Bea.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tuff dag idag. Men som Nalle Puh sa;
Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre.
Kramar Sara (du vet var jag finns - alla "svarta" dagar)

Anonym sa...

Hej Bea!

Tycker att du har all rätt att inte känna dig positiv alla dagar. Önskar dig lycka till med behandlingarna och ta hand om dig!

Häls Maja

Anonym sa...

bea, Min Vän;
Jag tycker det är ledsamt att Du känner Dig sorgsen och låg.
Men å andra sidan hade det varit oroande om Du inte hade de här "downperioderna."
Dessa stunder visar ju att Du kan vila i Dig själv och inte flyr från det som gör ont.

Det visar helt enkelt att Du är den genuina och unika bea, jag lärt känna;

I dag,
I går,
och i Framtiden!

En extrastor Kram i dag:
Tisa.

Jag Hellen sa...

Tack Sara. Jag åker bort i jul. Tittar in när det nya året har börjat.
Jag försöker med ett annat snöre.
Kram Bea, och God Jul!

Jag Hellen sa...

Maja. Nej humöret kan inte alltid vara på topp. Tack för att du peppar mej!
Kram Bea

Jag Hellen sa...

Tisa. Ibland måste man ta emot smärtan för att komma ut på andra sidan. Jag blev bara så medveten om min egen dödlighet.
När man har huvudet i åsneröven ser man bara skit, vet du;=)
Det fixar sej med några djupa andetag and, with a little help from my friends.
Tack Tisavännen för att du finns!
Kram Bea

Äventyr sa...

Hej Bea, jag är inte heller mig själv idag. Det beror på att jag blev så ledsen och chockad över det som du skrev om i förra inlägget.

Jag fick en blåsa i munnen och det där svampmedlet hjälpte direkt mot den, så det verkar vara en bra grej iallafall.

Tyckte om den där Nalle Puh-kommentaren. /M

Jag Hellen sa...

Maria. Ja, det gör mej så ledsen.
Döden kommer så nära.
Vad bra att medlet hjälper. Man kan ju alltid hoppas att det inte kommer att behövas. Hur som helst är det skönt att det finns i badrumsskåpet.
Nalle Phu´s råd var mycket bra. Något att lägga på minnet.
Kram Bea

Josefin sa...

Usch ja, ibland känns allt tungt. Vill bara säga att jag tänker på dig och hoppas det lättar snart.
Kram!

Jag Hellen sa...

Tack Josefin.
Lite bättre känns det allt. Det är ju snart juuul!
Kram till dej!
Bea