torsdag 15 november 2007

Iscador eller cytostatika. Måste jag välja?

Programmet Kalla Fakta ikväll väcker en del funderingar och känslor. Det handlar om alternativ cancerbehandling, där den antroposofiska behandlingen med mistelpreparatet Iscador beskrivs som en slags lurendrejerimetod man lurar cancerpatienter med. Iscador har funnits i 100-tals år. Man smugglade in preparatet från bla Tyskland innan det blev godkänt av regeringen. Vill man använda preparatet får man betala det själv.
Om man skulle tolka reportagets inställning och vinkling så är Iscador inte bara overksamt utan även farligt. Då undrar jag. Sverige, detta land med så mycket kontroll. Skulle verkligen Svenska regeringen godkänna ett preparat som var farligt?
Iscador och annan antroposofisk medecin ger inga garantier. Gör cytostatika och strålning det? Man vet att det är effektivt på cancertumörer, men garanterar det min överlevnad? Svaret är nej. Varför skulle då den alternativa medicinen göra det?
Jag vet att cytostatika dödar cancerceller men jag vet inte om den kommer att döda just mina. Man vet inte om jag kommer att få metastaser i andra organ. Statistiken visar att det är verksamt. Men inte verksamt till 100%. Statistiken talar om för mej hur många som faktiskt dör. Skulle jag skippa cytostatika och strålningen för det?

Skillnaden på skolmedicinen och den alternativa är att om skolmedicin forskas det för stora pengar. Inom den alternativa bedrivs det nästan ingen forskning alls. Det handlar förstås om pengar. Ingen är beredd att satsa pengar på alternativmedicinen. Ändå, utan större forskning med några som helst resultat så dömer man bort den helt.
Skolmedicinen har sina resultat på papper. Den har statistik på effektivitet, överlevnad, dödlighet, biverkningar mm.
Den alternativa medicinen har sina resultat genom folkmunnen. Människor som har provat och faktiskt blivit hjälpta. Jag har både pratat med, och läst om cancerpatienter som har funnit mycket lindring av den antroposfiska medicinen.

Det finns en bok som heter Mina förklädda gudar. Den är skriven av Arne Reberg som mirakulöst har överlevt sin cancersjukdom, med flera tumörer i hjärnan. Han har naturligtvis underkastat sej skolmedicinen, men även lagt mycket stor vikt på den alternativa medicinen med allt vad det innebär. En av han största övertygelser är att han bla har hållt sin sjukdom stången genom att sjunga. Det kan kanske låta fånigt, men vad händer i kroppen när du sjunger? Jo hela kroppen slappnar av. Massor med endorfin frigörs som gör att kroppen mår bra och har större förutsättningar att kriga med dom sjuka cancercellerna. Han använde även mistelpreparatet Iscador. Han talar mycket varmt om Vidarkliniken.

Om Vidarkliniken kan man läsa om i en bok som kallas Miraklet i Järna. För det är ett mirakel att kliniken existerar överhuvudtaget. Mer motarbetat än vad den blev, kan knappast något bli.
Vidarkliniken är ett antroposofiskt sjukhus. Man behandlas med bla örtmediciner( Iscador bla), eurytmi (dans) Och bildterapi. Många landsting har avtal med Vidarkliniken och det är inga problem att få en remiss dit. Cancerpatienter över hela landet åker dit för att rehabilitera sej under eller efter en cancerbehandling med cytostatika och strålning. Och många blir hjälpta till ett bättre liv.
Om det skulle vara så negativt, hur kommer sej det då att läkarna mer än gärna remiterar dit.
Min remiss har gått iväg och jag är spänd i förväntan på att få åka dit.

Alternativ medicins varande kan debatteras i det oändliga. Många är för och många är emot. Men jag har fått uppfattningen att många tycker som jag. Varför måste det ena utesluta det andra?

Vi köper gladeligen förkylnings medel, medel mot klimakteriebesvär, medel mot värk, sömnsvårigheter mm, på hälsokostaffären utan att det ifrågasätts. Men vi är inte säkra på att det fungerar. Kanske ÄR det tron på det, som gör att det fungerar. Låt det vara det då. Låt oss tro på att vi mår bättre.

Åtminstone tills vi är överbevisade.

Ingen metod garanterar min överlevnad till 100%
Men med lite hjälp här och lite hjälp där så måste väl chanserna bara bli större.
Det är vad jag väljer att tro.
Mitt sätt att överleva min sjukdom är av största betydelse.
Mitt engagemang ger mej vilja, och viljan är en stor medicin bara den.

3 kommentarer:

Bågan sa...

Usch och fy attan att man ska behöva bry sej om sånt där... !
Jag skulle nog aldrig klara att ta ställning.
Du är stark bea. Igår, idag och imorgon!! Alltid hoppas jag och när du inte är det så finns vi här för dej. Och tänker på dej med en stor sammansatt styrka, som vi förmedlar genom cyberrymden!

Krumskrams från Eva

Jag Hellen sa...

Eva. Jag tar inte ställning för det ena eller det andra. Jag tar en bit här och en bit där av det som känns bäst för dej.
Det värmer och ger styrka, att känna att vännerna finns runt omkring mej.
Tack för att du finns!
Kram Bea

Anonym sa...

>>Åtminstone tills vi är överbevisade.

Det finns faktiskt massor med bevis (studier), som visar att det inte fungerar. Alls.

Alternativmedicin = icke vederlagda "medicinska" idéer ELLER idéer som faktiskt visats vara overksamma ELLER tom idéer som är rent farliga.

Det är inte sant att man inte forskar på alternativmedicin, det har spenderats massor massor med resurser på detta, och görs fortfarande. USAs budget för forskning på alternativmedicin är större än HELA Sveriges medicinska forskning sammantaget!! I Storbritannien läggs miljontals pund på alternativmedicin i vården!

Iscador har inget visat värde. Antroposofi är renta tokigheter som mera gränsar till religion än medicin. Rudolf Steiner var en tokstolle som pratar om fem andevärldar och att sjukdomar är till för att genomlidas (!). Med detta sagt så är fortfarande Vidarkliniken (jag har varit där) en fantastisk lokal, med glada människor och god omvårdnad. Det är detta patienterna mår bra av, inte av kvacksalverisprutan Iscador.

Jag hoppas du övervann din sjukdom och inte tackade nej till den sk "skolmedicinen". Ingen annan medicinsk form har visat någon sorts effekt, vilket ju iofs är självklart, för annars skulle den vara del av densamma ...